الخميس، أغسطس ١٧، ٢٠٠٦

.....آسفه

بصوا يا جماعه انا عارفه ان الحقيقه اللي هاقولها دي هاتصدم ناس كتير خصوصا اني زودت الموضوع حبتين لدرجة اني بقالي مده مضايقه جدا لاني قولت اني مش هاقرب للموضوع ده خالص بس الظاهر ان صدقت الكدبه
انا عارفه طبعا ان ماحدش فاهم حاجه وان الموضوع ممكن ما يكونش ليه اهميه لكن انا باكره الكذب جدا جدا وانا كدبت
من اول ما قررت اعمل بلوج ما ارضيتش اكتب فيه سني لاسباب هاقولها دلوقتي وقولت مش هالمح للموضوع خالص يعني لو حد سالني انتي في كلية ايه مثلا هاتهرب من السؤال وما اعرفش ازاي وكان ضميري مرتاح علي كده ان اللي بيقرا البلوج هو نفسه اللي يكون صوره عني وخلاص او بمعني اصح ان النظره تكون حياديه تماما وموضوعيه خالص من غير لك كتير انا مواليد 28/9/1991 يعني عندي 14 سنه وفي 28/9 الجاي ان شاء الله هاكون 15 سنه اوك
ليه بقي ما ارضتش اكتب سني من الاول لان في البدايه ايام ما كنت لسه باتابع البلوجز البلوجز السياسه بالاخص لانها اهتمامي الغالب كانوا كلهم في سن بعض في العشرينات وبعدين كنت بافكر انه مش مشكله دي ناس متفتحه واكيد مش هاتبصلي علي اني عيله ببرونه لكن في مره كان علاء سيف بيتكلم في الويب بتاعه عن حد مش فاكره هو مين بس كان عنده 14 سنه برده فكان بيقول ان كلامه وطني ومليان طفوله او حاجه زي كده تقريبا اطن الكلام ده كان عن الاء مجاهد فانا ادايقت من الكلام ده وخفت لاحسن حد يقول عني كده الموضوع مش عقده نفسيه طالعالي في سني زي ما ممكن تتخيلوا بس كل واحد بيعمل بلوج علشان هدف وانا كنت لسه عامله صالون ثقافي زي ما قولت في التدوينه اللي فاتت واللي لولا ان الكلام اللي فيها عاجبني كنت حذفتها لاني كدبت فيها مش بس تجنبت السن لا كدبت قولت وانا في اولي ثانوي كانها كانت من زمن وحاجات زي كده المهم انا كنت عامله صالون ثقافي وبجد كان ناجح جدا واتكلمت عنه في التدوينه الفايته فكان هدفي اني اعمل بلوج علشان ارائي ممكن تكون ذات قابليه انها تحترم واكيد جانب الهدف ده طبعا الفضفضه
والموضوع بجد كان ماشي تمام صحيح لما كنت افتح مدونات ناس عندهم 17 او 16 سنه وفخورين جدا انهم اصغر مدون في مصر كنت بدايق وساعات كتير كنت باغير علي اللقب اللي انا استحقه بما اني اصغر مدونه لكن نظرة الناس ليهم والمدونين اللي كانوا بيعملولهم زيته وزمبليته علشان هما صغيرين وبيقولوا كلام محترم ده كان بيدايقني برده وبيثبتني علي موقفي من اخفاء سني اولا لان ما فيش موضوعيه في النظره ما بيبصوش عالكلام والتفكير ويقيموه هو بعيدا عن أي حاجه وغير كده حسيت اني لو كنت مكانهم ما كنتش هامن علي نفسي من الغرور بصراحه
بعيدا عن كل الاسباب واللي اتمني ان أي حد كان فاكرني اكبر من سني يتقبلها ويعذرني ويسامحني وان النظره تظل موضوعيه كما هي
وبالنسبه للتوقيت يعني اشمعني دلوقت بس قررت اني اقول سني اظن انه واضح لاني بقالي مده ما كتبتش انا سافرت اسبوع ومن اول ما رجعت وانا نفسي اتكلم في حاجات تخص سني قولت ماشي اوك زي المره اللي فاتت في تدوينة سجون دي اقول وانا طالبه في ثانوي بس بجد انا مش عايزه اكدب تاني وعايزه اعبر عن نفسي
واتمني ان تقبل اعذاري وتمحولي الكدبه دي خالص

21 Comments:

At ١٧/٨/٠٦ ١٢:٣٧ م, Blogger so7ab said...

لا يهمنى اسمك لا يهمنى عنوانك بلادك مكانك يهمنى الانسان ولو ملوش عنوان

نواران بجد محصلش حاجة وسنك مفرئش معايا حاجة . الفكرة بجد انك علمتى الناس حاجات كتير اوى ليها علاقة بالسن والتفكير وكمان خليتنا نفكر اننا ازاى ممكن نكلم حد اصغر مننا و نتعامل معاه على انه طفل وعلينا اننا نعلمه . نوران بجد لازلت من المدونين المهمين بالنسبة لى وسنكمل الحوار
نوران انتظر تدويناتك للمناقشة فيها واهلا بك ضيفة عزيزة بمدونتنا

نجم كتب القصيدة دى وهو فى سجن القلعة لما دخل عليه طلبة ثانوى المعتقلين معرفش ليه انا حبيت اكتبهالك

رجعو التلامذة يا عم حمزة للجد تانى
يامصر انتى اللى باقية وانتى قطف الامانى

 
At ١٧/٨/٠٦ ٣:٥١ م, Anonymous غير معرف said...

طبعا رأيك يحترم يا هانم.

عندك مثلا مدونين عندهم ثمانتاااشر سنة و ضايعين تماما و البارانويا واكلة دماغهم.

مش بالسن خالص.
لكن في ناس معينيين لما يتكلموا لازم يتقال لهم أنتم عيال.

:)

 
At ١٧/٨/٠٦ ٤:٤٣ م, Blogger Unknown said...

ياما فيه ناس أكبر منك بكتير و ميعرفوش يكتبوا زيك ... ولا يهمك كلام الناس

 
At ١٧/٨/٠٦ ٨:٠٩ م, Blogger noran said...

انا بجد كنت متوقعه رد الفعل ده من المدونين اللي انا احترمتهم قبل كده وتوقعي ده كان دفعه مهمه خلتني اثبت علي قراري
شكرا جزيلا لك بسام الف طارق واهلا بكما لاول مره في المدونه ويارب تكون عجبتكوا واكيد طبعا باستثناء فكره مقارنة بسنها
انا بجد سعيده جدا بردود فعلكم وفخور ان لي اصدقاء مثلكم

 
At ١٧/٨/٠٦ ٩:٢٩ م, Blogger Mamdouh Dorrah said...

حمدلله علي السلامة ياجميل
و الحدق يفهم

 
At ١٧/٨/٠٦ ١٠:٤٥ م, Anonymous غير معرف said...

أنا قلت على حد أنه مليان طفولة؟!!! مفتكرش، و لو قلتها يبقى كنت أقصد حاجة ايجابية، أنا سعيد أن في مدونين سنهم 14 سنة.

بس أنت مش أصغر مدونة مصرية في مدونة أصغر منك.

 
At ١٨/٨/٠٦ ١٢:٠٧ ص, Anonymous غير معرف said...

معلش كلها سنتين تلاتة والمشكلة دي هتختفي إذا كانت بتمثل مشكلة أصلا

من خمس سنين , كان عندي 13 سنة , وكنت بكتب في منتديات جادة وسياسية , ومكنتش بقول عمري , وفي مرة حد اقترح على إدارة المنتدى تعمل قسم للأطفال تحت أربعة عشر عاماً !!ـ

اتغظت جدا و دخلت في الناس كلها شمال , وإدتهم محاضرة في التخلص من الطبقية العمرية وإن المرء بأصغريه قلبه ولسانه مش بعمره.ـ

والناس تفهمواالحقيقة بس لسنوات بعدها كنت حاسس إني بكتب في وسط ملزق إذا صح التعبير , الناس كلها بتحسس عليا , لو كتبت أي حاجة عادية تقليدية بتبقى بالنسبة لهم إبداع وإنجاز وتفوق فظيع .ـ

وأي حد تافه ممكن يسيب موضوع المناقشة ويلسن على موضوع عمري , وازاي عيل زيي يعترض على واحد قد أبوه أو جده , وروح ذاكرلك كلمتين أحسن وكدة .ـ


في النهاية أي حد كويش هيقدر يفرض احترامه بغض النظر عن عمره , وواضح إن كم التجهيل والتغييب الحاص خلى الناس متتوقعش وجود ناس واعية في مراحل عمرية صغيرة . بس جيلنا بيقاوم . وبكرة نلاقي مدونين عندهم ست سنين .ـ

 
At ١٨/٨/٠٦ ٧:٣٩ ص, Blogger noran said...

cortex
وانا مش فاهمه
alaa
انت كنت بتقولها علي انها حاجه ايجابيه انا ما قولتش غير كده او علي انها وصف ليها من غير لا سلب ولا ايجاب
بس بصراحه دايقتني شويه وعموما انا كنت واخده القرار من قبلها دي كانت بس تاكيدات
asad
متهيالي ان احنا الاتنين كده عدينا بنفس التجربه وانت الحمد لله نباتي باللي كنت خايقه منه وانا متوقعه الانتقادات لكن انا قررت مش هاحطها في دماغي خالص

 
At ١٩/٨/٠٦ ١٠:١٣ م, Anonymous غير معرف said...

نوران انت عاقله اوي واكبر من سنك بكتير وانا متاكده من كده حتي قبل ما تعلمي البلوج بتاعك يعني بحكم اننا اخوات من 14سنه اكتشفت كده لما كان عندك تقريبا 11سنه وانا مريت بتجربه شخصيه كانت هاتحطمني وما لقيتش اياميها من اصحابي اللي المفروض انهم كبار عندهم 18 سنه غير كل الكلام الاهبل اللي ما لوش معني فقعدت افضفضلك وقلت اهو كلام بقوله انفث بيه عن نفسي فوجئت بيكي وبكلامك ساعتها كلام واحده علي الاقل عندها 31سنه مش 11 وكويس انك قولتي سنك الحقيقي
وعايزه اقول لكل الناس انك مش بس مفكره وليكي رايك وافكارك الجميله لكن انتي كمان اجمل اخت في الدنيا ونفسي كل الاخوات يحبوا بعض ويخافو علي بعض زينا ورجاء اخير ادام كل المدونين نفسي تكملي جميلك علشان تبقي اخت مثاليه وتحاولي علي اد ما تقدري يعني تيجي علي نفسك شويه وتنضفي اودنتنا معايا وبلاش اللي انتي بتعمليه في الهدوم والكتب والجزم الي كلها بتبقي فوق بعضها وتعرفي ان اللبس اللي بيتكوي بيتعلق علي الشماعه مش بيترمي في الارض دي كانت الطفوله اللي عمرك ما هتكبري منها

 
At ٢٠/٨/٠٦ ٥:٥٥ ص, Blogger noran said...

lamis
كيف تجرؤي يا لميس عموما مش حنتحاسب دلوقتي ولو ان ممنوع عليكو تمسوا مدونتي خالص بس هاعديها المرادي
ومرسي علي اللي قولتيه يا ليمو وكفايه الصدمه اللي انا فيها دلوقتي
hytham
مرسي ياهيثم وانا سعيده بيك جدا في المدونه بس انا بجد14

 
At ٢٠/٨/٠٦ ١٠:٠٥ ص, Blogger noran said...

hytham
ايه ده معلش ما اخدتش بالي من الاسم خالص ركزت علي هيثم بس
ازيك نروت البلوج

 
At ٢٠/٨/٠٦ ١:٤١ م, Blogger Captain L.J.Silver said...

mabda2yean keda ana awwel marra azoor el blog beta3tek ....we isa mesh hatkoon a7`er marra .....bas ana fe3lan a7aeeeky 3la ennek mardeteesh tekdeby 3la elnas 7atta law enty mesh 3arfahom ....we fe3lan enty yemken yekoon 3andek 14 sana sa7ee7 ...bas momken tekoony andag meet marra men elly 3ando 30 sana ....
Salam !

 
At ٢٠/٨/٠٦ ٣:٥٣ م, Blogger noran said...

Captain L.J.Silver
بجد انا عندي 14سنه ويارب دي فعلا ما تكونش اخر زياره
وشكرا علي تعليقك

 
At ٢٠/٨/٠٦ ١٠:٣٩ م, Blogger Hassan Laithy said...


ما قرأته أثار استيائى وغضبى الشديدين ولا أعرف ماذا أقول لك .. وكيف أثق فيك .... وكيف لى أن أعلم أنك لا تكذبى فيما ذكرتى أو أنك لن تكذبى مرة أخرى .. ما فعلتيه بلا عذر
وما أثار استيائى هو خداعك لنا .. لكن فى النهاية لا يسعنى إلا أن اسامحك ..
ونصيحة ... دائماً اجعلى الخلاف بين ظاهرك وباطنك أقل ما يمكن حتى تسمو روحك .. وتكونى إنساناً حقا
تحياتى

 
At ٢١/٨/٠٦ ١٢:٠٧ ص, Blogger noran said...

كنت اطمع في مزيد من السخاء ولكن كما تشاء
بالتاكيد لم اقصد خداع ابدا وقد قلت في نفسي اني ساتجنب الموضوع ليس لتفاوت ظاهري عن باطني ولكن لما ذكرته من اسباب ولكن النفس امارة بالسوء واظن انني لم اغيب حين وجدت نفسي قد كذبت وذلك في تدوينه سجون فعدت بعدها لاكفر عن تعمدي الكذب واظن ان انني قد وضحت السبب لاخفائي سني
لن ابتكر لك الحجج وقد وضحت كل شئ في البوست ولك الخيار كله تصدقني او لا تعذرني او لا

 
At ٢٥/٨/٠٦ ٥:٥٦ م, Blogger saso said...

نوران يمكن صح انك تقلقي من ردة الفعل تجاة سنك .. بس من ناحية تانية ميزة ليكي عن أي حد تاني
جمال الكتابة انك بتقابلي الناس من غير ملامح ولا تحديدات
انا كنت بكتب وعمري 16 في مجلة والمفروض اني كنت هامسك سيكشن لما تنزل بالعربي ( كانت انجليزي وبس ايامها) وقالولي ماتكتبيش سنك
بس في تالت عدد .. ماقدرتش وقلت سني طبعا ماعليكي من اللي حصل بعدها بس المهم اني قلت انا مين

 
At ٢٦/٨/٠٦ ٣:٥٦ م, Blogger noran said...

saso
اهلا بيك في البلوج
وصدقيني انا سعيده جدا بدعمك ده
واتمني ان الزياره دي ما تكونش اخر زياره

 
At ٩/١٠/٠٦ ١٠:٤٩ ص, Anonymous غير معرف said...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
At ٢٨/١١/٠٦ ٨:١٩ م, Anonymous غير معرف said...

أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

 
At ١٦/٣/٠٧ ٤:٠٢ م, Blogger BeLiEvEr said...

أنتى ممكن تكونى صغيره فى السن، بس أكيد مخك كبير قوى قوى.

 
At ٢٦/١٢/١٧ ١١:١٠ م, Blogger التميز المثالي للخدمات المنزلية said...

شركة المثالية للتنظيف بالخبر
شركة المثالية لتنظيف المنازل بالخبر
شركة المثالية لتنظيف الفلل بالخبر
شركة المثالية لتنظيف الشقق بالخبر
شركة المثالية لتنظيف المجالس بالخبر
شركة المثالية لتنظيف السجاد بالخبر
شركة المثالية لرش المبيدات بالخبر
شركة المثالية لمكافحة الحشرات بالخبر
شركة المثالية لتنظيف البيوت بالخبر
شركة المثالية لتنظيف الكنب بالخبر

 

إرسال تعليق

<< Home