الثلاثاء، أغسطس ٢٢، ٢٠٠٦

جيل قادم علي الحياه ويفتقد لذة الحلم

كنت اعبث في حاجاتي وفي صور تخص الشتاء الماضي حين كنت في الاقصر الجميله ومع كل صوره كنت اتذكر شيئا الفرعون الذي وقعت في حبه حين رئيت تمثاله في المتحف وماء النيل الجميل الذي اخذني من وسط من حولي وتهت في اعماقه
كنت اتامله في مركبه نيليه واستغرقت في هذا كثيرا ودارت في ذهني خواطر عده لا اذكرها جيدا ولكني فقت من عزلتي بفلاش كاميرا وبعدها رجه في المركب لا ادري ماحدث ولكن صاحب المركب والطفل الذي معه بدءا سريعا في معالجة المركب وقتها التفت الي هذا الطفل اسمه حجاج وكان شكله ومبلسه كاف علي ان يدل علي معاناة المصريين بصفه عامه والصعايده بصفه خاصه
لا استطيع ان اتذكر كيف بدء معه الحوار ولكني اتذكر انطباعي الاول عنه اكيد نفسيا مش متظبط اوي لكن طفل زي أي طفل نفسه يطلع دكتور ظابط مهندس أي حاجه لكن لم اتصور ابدا ان الجيل القادم في مصر لن يستطيع ان يحلم,كثيرا ما اسمع نصائح بان اثبت علي احلامي وان مشكلة جيلنا او الجيل الذي سبقني هو انه لا يثبت علي احلامه واهدافه وان دائما الظروف تكون اقوي منه فيتخلي عن أي حلم او هدف وا ممكن ان اهدافه واحلامه تكون اتفه من كونه انسان لكن هذا الجيل القادم او علي الاقل حتي لا اكون تشاؤميه فئه ليست بقليله منه لا تحلم حتي
سألت حجاج بعد ما تعارفنا ودارت ما بنا اساله زي مين صاحب المركبه وبيقربله ايه واسمه واسمي وانت في سنه كام وكده سالته سؤال بديهي بعد ما كنت شايفه نظرة اكتئاب في عنيه وكانت اول مره اشوف طفل مكتئب مش عارف يضحك او حتي يلعب قولتله انت عايز تبقي ايه لما تكبر يا حجاج سكت شويه وقالي كل عيلتنا بتشتغل مراكبيه قولتله ايوه بس انت نفسك تكون ايه كرر الاجابه بلهجته الجميله وقالي كل عليتنا بتشتغل هنا قولتله انت ممكن تكون حاجه تانيه ممكن تكون غيرهم كرر برده الاجابه مستعجب من غبائي وحاولت ان اغير هذه النظره الضيقه واني اخليه يحلم شويه ولكني شعرت في عنيه وتديرة وشه وهو بيبص في الميه انه بيقول دي هبله دي ولا ما بتفهمش, ادايقت اوي انه حتي مش عارف يحلم ولما بصلي تاني حاولت افهمه انه ممكن يكون الوظيفه اللي عاوزها والتعليم مجاني يعني ما فيش حاجه صعبه غير انه يذاكر –كنت باقول يذاكر وانا بيدور في دماغي والله انت تشتغل مراكبي احسنلك- بس حاولت اكلمه وافهمه لكن الفكره كانت صعبة التصديق علي دماغه زي ما يكون مش قادر يتخيل انه ممكن يكون زي الدكتور او المهندس او ايا كان مش قادر يتخيل انه ممكن يكنله احترام في يوم من الايام
مشي حجاج وراح يساعد عمه في حاجه وانا ظللت في دهشتي مده وانا باكرر في دماغي
خلاص ما بقوش بيحلموا كمان

19 Comments:

At ٢٣/٨/٠٦ ٣:٠٤ ص, Blogger Mo Eltaher said...

بجد بوسط رائع
شكرا جدا

 
At ٢٣/٨/٠٦ ٦:٤٤ ص, Blogger noran said...

Hytham Shehab
عقبال الباقي ولما يتعالجوا كمان
محمد الطاهر
شكرا ليك واهلا لاول مره في المدونه

 
At ٢٣/٨/٠٦ ٤:٣٧ م, Blogger Fatma Emam said...

نوران تدوينة حلوة اوي ناقشتي فيها حاجات كتيرة ، انا متفقة معاكي في حاجات كتير ، بس يا عزيزتي انا باكره التعميم مش ممكن تقولي علي جيلك و ، الجيل اللي بعدك انه بيتنازل عن احلامه ، دة مش حقيقي حتي لو افترضنا انه بيتنازل عن قدر ما من حلمه بس ممكن يكون بيحلم بحاجة تانية ، اللي مشكلة اللي انا حاسة بها هي ان احنا كمان بنزود القيود المفروضة علي احلامنا زي حجاج اللي شايف ان الدنيا مفيهاش غير اللي هو و اهله فيه و بس
و بعدين يا نوران تعليم ايه اللي مجاني دة كان زمان يا بنتي ، دي مجرد مانشيتات جرايد و بس انما اللي علي ارض الواقع غير كدة خالص و دليل دة نسبة التسرب من المدارس اللي بيرجع لاسباب اقتصادية

 
At ٢٣/٨/٠٦ ٨:٣٥ م, Blogger noran said...

fatma
انا كمان باكره التعميم واكيد ما اقصدش كل فرد جاي في الجيل الجديد لكن ممكن الاغلبيه من وجهة نظري
وبعدين التعليم فده في كلام كتير هو صحيح مش مجاني اوي او مش هايجيب نتيجه لو مجاني يعني لازم دروس وما الي ذلك حتي الاهل ما بقوش بيقدروا يدفعوا التلاتين جنيه بتاعة كتب المدرسه والمصاريف لكن اظن ان مش كل الناس ما تقدرش تتدفع الفلوس دي ده لو استثنينا الدروس
عموما اتمني انك تزوري مدونتي التانيه اللي بتشاركني فيها ندا هاتكون عن التعليم ومشاكله وما تظنيش انه علشان انتي مش طالبه الموضوع مش هايهمك احنا بنحاول نخلي الناس تحس بمصيبة التعليم
ta3leem.blogspot.com
واهلا بيك في المدونه لاول مره

 
At ٢٤/٨/٠٦ ٤:٠٣ ص, Blogger so7ab said...

نوران

الفكرة عندى مش مجرد انه بيحلم يكون مراكبى ومش شايف حاجة غيرها واللى ممكن يبقى فيها احسن من المهندس والدكتور والطيار وكل احلام الاطفال الفكرة انو حتى مش عنده حلم المراكبى الدنيا دايره بيه وكأنه فى مسلسل طويل وممل ابوه مراكبى وهو مراكبى وابنه هيكون كده من غير حب من غير حياه

اما موضوع التعليم فانا كمان شايف انه مبقاش فيه حاجة اسمها مجانى مش بس لانه فيه دروس لانه كمان من الاساس مفيش تعليم وبعد كده فى الجامعة الكتب غليا نار وبعديها الملازم غير الحاجت اللى اسمها كليات وبتطلع دكتره ومهندسين فهى بجد ملهاش اى علاقة بالمجانية والحديث ممكن يطول عن موضوع التعليم

اخيرا احنا مبقناش عايشين علشان نحلم والحلم اصبح من المحرمات حتى لو صغير اوى

 
At ٢٤/٨/٠٦ ١٠:٠٥ ص, Blogger noran said...

so7ab
ماشي انا انحزت في فكرة ان التعليم مابقاش مجاني ولواني كنت اقصد انه في الاساس بس مجاني لكن عندك حق الاساس ده مش حاجه وغير ان في ناس مش بتقدر تدفع التلاتين جنيه بتوع الكتب يعني المستوي الاقتصادي عالاخر والاخلاقي كمان لانك لو شفت معاملتهم بتكون ازاي هاتيأس عالاخر
بس ليه نبرة الاكتئاب دي ليه الاحلام بقت محرمه وماشي حجاج طبيعي ان تفكيره يكون كده انه اكيد هايبقي زي جدوده كلهم بس ممكن السلسله دي تتغير لو حد فيهم عنده حلم
واتمني ان حديثنا يطول عن التعليم في مدونتي التعليميه اللي بتشاركني فيها ندا
كلها عن التعليم
http://ta3leem.blogspot.com/

 
At ١/٩/٠٦ ٨:٢٦ م, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

نوران الجميله
ده انعكاس للظروف المحيطه بنا وربنا يرحمنا

 
At ٢/٩/٠٦ ٧:٤٤ ص, Blogger noran said...

محمد مفيد
اهلا بيك
وفعلا ربنا يرحمنا

 
At ٣/٩/٠٦ ٣:٥٧ م, Blogger Nouran said...

تعرفي انا جيت عندك قبل كده قولت اشوف مين اللي ع اسمي دي بتبقى حاجة حلوة لما تعرفي ناس نفس اسمك بالنسبة للموضوع ده ففعلا مفيش حد بيحلم ف مصر وقليل اللي بيثبتوا ع احلامهم يعني مثلا عندنا بنات كانت نفسها تخش هندسة جابت ف تانية ماشاء الله 98 و 97 يستخسروا المجموع ويحولوا تخيلي ف حاجة بسيطة كده مش متمسكين باللي هما عايزينه
وع فكرة رسوماتك حلوة اوي وبالنسبة لموضوع السن وانك مضايقة ان ف ناس بتقول انها اصغر مدونين وانت اضايقتي بصي انا حسيت انك تقصديني بس انا عملت الموضوع ده من شهر 12 كنت 16 سنة ونص لو عايزاني انزلك اعتذار يا ستي واقول انك اصغر واحدة والله اعملها
ع فكرة اول ما دخلت عندك اول مرة قبل ما اعرف سنك قلت دي اكيد واحدة معدية العشرين مستريح بجد كلامك حلو وكلام حد بيفهم ومفيهاش مشكلة انك تبقى صغيرة ف ناس كبار ودماغهم فاضية وكلامهم هايف دي حاجة تعتذي بيها انك ف سن صغيرة و تقدري تجذبي كل من حولك سوري اني طولت عليكي بس كانوا كلمتين مزنوقين وقلت لازم اطلعهم
اصغر بلوجرية ساااابقا :)

 
At ٣/٩/٠٦ ٨:٤٤ م, Blogger admelmasry said...

ده واقع يستحيل الهروب منه

احيانا كل واحد منا يتخيل واقعه الافتراضي لينسج فيه خيالاته ويعتقد انها الحياه ويرفض ان يعيش مطلقا في حياة الناس الطبيعية

ولكن القدرة علي الحلم ليس بالامر اليسير فهي موهبة وان كان الفرض يستطيع ان يفعلها بمزيد من التمرين


اذن اننا نفتقد التمرين علي كيفية الحلم

 
At ٣/٩/٠٦ ٩:٣٤ م, Blogger noran said...

nouran
نوران انا طبعا ما كنتش اقصدك خالص ومش عارفه ليه التفكير جه في دماغك بالعكس وبعدين انا باحب كتابتك جدا وانتي تستحقي وبتكلم بجد والله انك تحترمي جدا
انا فعلا بحب كتابتك طيب دانا كنت لسه باجيب في سرتك انا ونداوكنا بنتكلم عن بوست عندك وكنا معجبين بيه
ولما قولت ساعات بدايق ماكنتش اقصد بالشكل اللي انتي تخيلتي ده خالص وماكانش في دماغي حد معين
وبعدين ازاي اصلا اضايق وانا باقول المفروض السن ما يكونش عامل انتي بتقولي ايه بس بجد ضايقتيني انا بحبك وباحترمك جدا ودايما بقرالك وبجد زعلانه ان الفكره دي في دماغك
ارجوك شيليها خالص
اتفقنا
وبالنسبه للتدوينه انا متوقعه ان ده هايحصل اكيد اكيد لان في كتير من البنات اللي هما فصل فائقات بيحلموا بكليات ما يتقالش عليها قمه وكنت في الدراسه اللي فاتت باتكلم مع واحده عن كده واقتنعت اوي انها لازم تكمل حلمها بس مش دايما بتكون المشكله منها يعني النبت دي جت بعدها بكذا يوم وقالتلي انها اتعاركت مع مامتها وبابها جامد اوي لانها فتحت موضوع الكليه معاهم
وحاليا بتقولي انا هابقي امارس هوايتي بعد ما اخلص طب

 
At ٣/٩/٠٦ ٩:٣٧ م, Blogger noran said...

admelmasry
جميله اوي الفلسفه دي
ولو كده يبقي احنا فعلا في امس الحاجه لاننا نمرن نفسنا كتير

 
At ٦/٩/٠٦ ١٠:١٧ م, Blogger admelmasry said...

علي فكرة
انا علي اتم الاستعداد ان ابدا معك التمرين اذا احببتي

 
At ٧/٩/٠٦ ١٢:٣٢ ص, Blogger gwad said...

نوران انتى عاوزة الطفل يحلم
ولما يكبر ميعرفش يحقق حلمة ساعتها حيدعى عليكى
بصى جنبك كدة كام واحد مهندس ودكتور ومحاسب ومحامى الى اخرة
كام واحد ناجح وكام واحد بيشتغل وكام واحد راضى
ارجوكى بلاش تعليمية يحلم احلام مش حتتقق
انا مش متشائم بس دى الحقيقة
واذا شفتى حجاج من غير حلم يبقى
انتى اكيد فى مصر

 
At ٧/٩/٠٦ ١٠:٥٠ م, Blogger Nouran said...

بجد مكنش قصدي ازعلك بس انا اللي كنت عاملة اعلانات ع اصغر بلوجرية دي ومتزعليش بقى صافي يا لبن قولي حليب يا قشطة ماشي الكلام وربنا يوفقك يا رب

 
At ٨/٩/٠٦ ١١:٢٩ م, Blogger noran said...

admelmasry
لا مش مشكلة انا عندي لستة احلام طويييلة جدا
gwad
ماشي كلامك تمام بس هاقولك ايه غير ما تبصش للفاضي اللي في الكوبايه بصي للنقطة اللي في القعر
صحيح نقطة بس احسن من كل الفاضي ده
وبعدين ما فيش حاجة مستحيلة
nouran
حليب ياقشطة
وماشي الكلام

 
At ٢٥/٩/١١ ٢:٣٧ م, Anonymous نادي حواء said...

شكرا علي المجهود

 
At ٨/١٠/١٢ ٩:٥١ ص, Anonymous العاب said...

well done

 
At ١١/١٢/١٢ ٥:٢٨ م, Anonymous سيارات said...

يعطيك العافية

 

إرسال تعليق

<< Home